Støtte eller superdemping?

Det finnes svært mange typer løpesko som kan være med på å gjøre løpsopplevelsen og ytelsen bedre på mange måter. De fleste løpesko er utviklet for å gi god støtte, og de har både demping i sålen og støtte for løpere med overpronasjon. Den siste tiden har også barfotskoene – eller «five fingers», som de også kalles – gjort sitt inntog på løpefronten, og for mange vil dette være et mer riktig alternativ enn vanlige løpesko med superdemping.

Det som avgjør hva slags sko man velger, vil selvsagt være løpestil og hvilket behov for demping man føler at man har. Barfotsko gir ikke den samme støtten som en superdempet sko, men til gjengjeld gir de en utrolig frihetsfølelse og en mer naturlig løpestil. Barfotsko er også et svært godt alternativ til å trene i sokkelesten på treningssenteret, ettersom de fleste treningssentrene krever eller anbefaler at man har noe på føttene. Om man ikke vil bruke sko med demping ved innendørstrening, kan fivefingers være det man er ute etter.

Hvis man trener og løper mye på hardt underlag, som asfalt eller grus, er nok fortsatt sko med gode dempeegenskaper best. Da bør du gå for en sko med superdemping, som gir den støtten og stabiliteten man trenger for å unngå belastningsskader over tid. Om man løper mest i terrenget, derimot, finnes det barfotalternativer som er utviklet for akkurat det, og hva man velger, er egentlig en smakssak. Du bør prøve deg fram i det store utvalget som finnes på markedet for å finne den skoen som passer for akkurat deg. Selvsagt bør du legge brukskriterier til grunn – og om du har lett for å få belastningsskader. Det er imidlertid ikke slik at en barfotsko gir større risiko for belastningsskader enn en superdempet sko. I stedet er det ulike fordeler med begge typer, som gjør at en barfotsko kan være riktig for én type trening, mens en superdempet sko kan være riktig for en annen type trening. I tillegg vil jo alltid personlige preferanser spille inn.